Monday, December 28, 2009

Apa Kuasa Seorang Blogger?

blog-ikan-keli
Tahukah anda kebanyakkan berita di top ranking google dipelopori oleh blogger? tak caya? Cuba taip “ikan keli babi” kat google di mana satu ketika dulu (dalam pertengahan tahun 2009) topik ni sangat panas. so tengoklah result page dari google..adakah page berita harian top result? metro? utusan? semuanya tidak. sebab top search untuk keyword “ikan keli babi” ialah sebuah blog (tengoklah gambar result kat atas tu)..

Untuk top 5, 3 daripadanya adalah blog sedangkan berita ini diwarwarkan oleh suratkhabar..ok tak puas hati lagi? ok, korang search “kereta terjun kb mall” kat google. Korang akan dapat lihat page hmetro berada di kedudukan ke5. Top 4 adalah blog. So jika orang tak perasan yang metro bawah tu, gerenti dia akan klik kat blog tu..so dia akan dapat berita dari blog tersebut walaupun dia tak tahu samada blogger tu tulis betul atau tak.
kereta-terjun-kb-mall
hmmm..so anda dah nampak kuasa penulisan seorang blogger? Jika blogger tu menulis sesuatu yang tak betul dan mendapat top ranking di google, maknanya akan ada ramai orang yang akan tertipu membaca penulisannya. so itulah kenapa ramai parti politik dah mula berbaik dengan blogger  untuk kurangkan blogger kutuk parti mereka. Kalau korang pernah dengar masa piliharaya lepas yang mengatakan kekalahan teruk BN disebabkan kuasa blog..sebab masa tu banyak blog muncul dan kutuk pemerintahan BN, so BN dipandang buruk dan akhirnya kalah di kawasan2 sepatutnya menang..
Itu dari segi politik..kalau dari segi perniagaan, promosi dari blogger ni penting. Contohnya anda nak jual ekamus. Kalau setakat open web dan biarkan sales masuk, memang sales takkan masuk. Tapi jika ada pembeli anda seorang blogger dan menulis review seperti kelebihan ekamus, insyallah sales akan meningkat sedikit demi sedikit..
Itulah dah ramai blogger memperkenalkan pakej review mereka dan nampaknya pakej review sekarang ni lebih diminati peniaga sebab penerangan yang diberikan akan membantu jualan berbanding jika hanya meletakkan banner di blog. Namun semua pakej pengiklanan ada pro dan kontranya..pilihlah yang terbaik.
So kepada sahabat blogger diluar sana, ketahuilah yang suara anda akan memberi impak yang besar..jangan stop menulis malah marilah kita menulis dengan lebih banyak lagi

0 comments:

MY JAPANESE NAME

My authentic japanese name is 山田 Yamada (mountain field) 大輝 Taiki (large radiance).
Take your real japanese name generator! today!
Created with Rum and Monkey's Name Generator Generator.

Islamic Widget

Followers


 

Design by Blogger Buster | Distributed by Blogging Tips