Monday, December 28, 2009

Apa Beza Server Di Malaysia Dan US?


 
dedicated-server
      Terlalu ramai yang bertanyakan apakah beza shared web hosting di server Malaysia dan di US. Jadi rasanya perlu saya terangkan di sini untuk elakkan korang semua tersalah pilih atau tersalah faham. Memang tak dinafikan harga pakej hosting shared web hosting atau server di US adalah lebih murah jika server di Malaysia..Kenapa?

vps
Banyak faktor pemilihan samada nak pilih web hosting hosted di Malaysia atau di US antaranya:
  1. Fokus utama pelawat web/blog anda: Jika anda target untuk pasaran luar terutama US, jadi sebaiknya pilihlah hosted di US. Tapi jika ianya untuk fokus pasaran Malaysia atau blog peribadi, sebaiknya pilihlah hosted di Malaysia
  2. Bajet anda: Biasanya pakej untuk server di US lagi murah berbanding di Malaysia ialah kerana kadar sewa datacenter dan peralatan di US jauh lebih murah berbanding di Malaysia. Itu yang menyebabkan harga hosted di US boleh ditawarkan pada harga sangat murah tapi kualiti terbaik.
  3. Saiz web anda: Jika anda rasakan memerlukan saiz yang besar, carilah pakej server US kerana harga murah untuk saiz yang besar dan kekadang tu unlimited. Tapi ingat, pastikan anda memilih pakej yang bersesuaian dengan anda. Kalau besar sangat tapi tak akan digunakan pun tak perlu jugak tapi kalau murah tu, rembat aje..hehe.. Sebab kebanyakkan pengguna web hosting hanya mengguna 5-10% dari saiz yang dibeli.
  4. Speed network: Biasanya di US, line yang bekalkan ialah 100 mbps atau lebih, so lajulah jugak kalau data tu nak travel merentas benua2 untuk sampai ke asia ni. Tapi di Malaysia biasanya hanya 1 mbps, slow skit untuk diakses di oversea.
Server biasanya sama saja. Cuma jarak yang memisahkan antara anda dan akaun hosting anda. Oleh kerana line oversea dari Malaysia ni kekadang tu slow (kekadang je), ini yang mengganggu pengguna server di US. Tu pun biasanya sekejap je recover oleh pihak TM.
Mencari pakej hosting terbaik untuk anda? Semak di Malaysia Web Hosting . Di JOMHosting.NET, pakej untuk server Malaysia bermula dari RM10 setahun untuk pakej 100mb. Manakala untuk pakej server US, harga bermula RM50 setahun untuk pakej 5GB. Layarilah Pakej JOMHosting.NET- Malaysia Web Hosting untuk info lebih lanjut

0 comments:

MY JAPANESE NAME

My authentic japanese name is 山田 Yamada (mountain field) 大輝 Taiki (large radiance).
Take your real japanese name generator! today!
Created with Rum and Monkey's Name Generator Generator.

Islamic Widget

Followers


 

Design by Blogger Buster | Distributed by Blogging Tips